Vesir er stolt av å spille en betydelig rolle i utviklingen av kompetente og tillitsskapende ledere for en av Norges mest sentrale samfunnssektorer. Denne artikkelen gir en inngående dokumentasjon av effektene av Nasjonal lederutdanning for styrere i barnehagen ved UiT – en virkelig inspirerende leseopplevelse!
«I denne NOASP-studien undersøker vi hvordan kryssingen mellom arbeid og styrerutdanning bidrar til kvalifisering, sosialisering og subjektivering i lederrollen i barnehager. Basert på Biestas (2014) rammeverk og analysen av eksamensoppgaver fra to UiT-kull (n = 38), viser resultatene at deltakerne ikke bare ble faglig kvalifisert, men også sosialisert inn i lederrollen som ble implementert i barnehagepraksis. Deltakerne utviklet subjektivering med økt autonomi og følte seg bedre rustet til å håndtere utfordringer. Studien understreker viktigheten av helhetlig lederutdanning gjennom kombinasjonen av faglig kunnskap, erfaringsutveksling og praktisk arbeidsplassbasert gjennomføring av mellomarbeid.»