Vi erfarer markante forskjeller på hvordan ulike virksomheter velger å møte konsekvensene av koronapandemien. De proaktive mobiliserer kreativitet og handlingskraft som følge av nye rammebetingelser, og bruker krisen til å revitalisere egen strategi tilpasset den nye virkeligheten. I motsetning til reaktive organisasjoner fokuserer de på det de kan gjøre noe med, og kaster ikke bort energi på forhold som ikke kan påvirkes. Å holde fast i gårsdagen gir ingen verdi. Det har vært interessant å konstatere at det ikke er økonomiske muskler som representerer forskjellen, men snarere mentalitet og de ansattes dedikasjon til virksomheten de jobber i.
Koronapandemien, med sine konsekvenser, synes å ha kick-startet overgangen til et arbeidsliv som vil kreve ferdigheter i å håndtere stadig bevegelige rammebetingelser. Klaus Schwab, professor, gründer og styreleder i World Economic Forum er overbevist om at vi er i begynnelsen av en revolusjon som fundamentalt vil endre måten vi lever, arbeider og forholder oss til hverandre på, beskrevet i hans nye bok «The Fourth Industrial revolution». Det stiller nye krav til kompetanse.
Grunnleggende digital kompetanse vil i økende grad utgjøre en forutsetning for å mestre fremtidens arbeidsliv. Teknologi vil utgjøre en stadig viktigere del av livet vårt, og forårsake at yrker forsvinner og nye kommer til. Kunstig intelligens vil benyttes i stadig økende grad, og skyve den menneskelige arbeidskraften lenger ut i verdikjeden. Kompetanse som ikke kan automatiseres vil kjennetegne vinnerne i fremtidens arbeidsliv.
Kompetanse er sammensatt av kunnskap, ferdigheter, evner og holdninger. Det hjelper ikke hva du har av kunnskap om du ikke har ferdighetene til å omsette det til praksis. Holdningene dine er avgjørende for hvordan du møter situasjoner og andre mennesker. Mestringstro, indre motivasjon og samarbeidsvilje er gode eksempler på holdninger som utgjør en forskjell i møtet med nye omstendigheter. Meta-kompetanse brukes ofte som betegnelse på situasjonstilpasset kompetanse, og omhandler evnen til analyse, kreativitet, fleksibilitet, hurtig læring og beslutningstaking tilpasset konteksten det opereres i. Vi ser også at arbeidsgivere i større grad etterspør relasjonell kompetanse som åpenhet, empati, selvinnsikt og selvironi. Det kan synes som om fremtiden tilhører de som våger å feile, tar lærdom av feilstegene og utvikler ny kunnskap tilpasset skiftende krav.
Koronakrisen ryster både Norge og verdenssamfunnet med sine konsekvenser. For oss i Vesir har det vært interessant å erfare hvordan virksomhetenes innstilling; akseptering av situasjonen, evne til re-orientering og pågangsmot, påvirker muligheten til å komme velberget, og kanskje styrket gjennom krisen. Vinnerne er organisasjoner med ledere som ser medarbeiderne som kapasiteter, og våger å la de spille med på dugnadslaget. Allerede nå har vi erfart at situasjonstilpasset kompetanse og relasjonelle ferdigheter vil være superkrefter for fremtiden. Kanskje er tiden inne for å legge en plan for hvordan dette skal få prege din virksomhet fremover?
Trenger du kapasitet, fagekspertise eller lederstøtte for å håndtere konsekvensene av Koronaviruset? Vesir er din partner også i krevende tider, og har erfaring, verktøy og nettverk som kan være nyttig for deg.